KUILTA THE HIMACHALAN CASTE



Kuilta 

Kuiltas are dominating caste of western orissa which is also known as Koshal/ [kosalregion. "Kuiltais synonimic to "KultaKulata".

History of Kulta Caste

It is said that originally Kuiltas belongs to the valley of KulluThey were the established community near the hill of KuladriEtymology also proves that the word Kuilta is derived from the word KuladriKuilta means the community of Kuladri or Kullu valleyThey were very hard working cultivator community.


 Their main occupation was cultivationNow also people with same customs and rituals are found near Kullu valleyLater on they were migrated to different regions of IndiaBut they are mainly located in the states of OrissaChhattishgarhand Madhya Pradesh which in ancient period was known as "Dakshin Koshal"/kosal.

Oral Tradition

It is said that during "banabasa" (exile), Lord Rama Chandra was wandering in the forests of Sambalpur regionOncehe met three brothers and asked them for waterOut of these brothersone brought water in a clean brass pot and as such was called "Sudh", meaning pureThe second brother made a "dana" (cup of leavesand drew water from a well with a ropeHencehe was known as "Dumal". This name Dumal is derived from the words "Dori-malmeaning a coil or the chord of ropeThe third brother is said to have brought water in a hollow gourdSohe was named Kultawhich is derived from the word KuritaThis narrative does not seem to be quite old and it suggests that these three are connected jatis in west OrissaFurtherthis story serves to show that the KultasSudhs and Dumals have some connectionReportedlythey take food together at festivals in Koshal region.


According to another oral traditionThe Kultas migrated from Ayodhya to BoudhTheir ancestors were employed in the royal house-hold of Raja DasarathaThey accompanied Rama ChandraLakshman and Sita in their "banabasa" (exileand settled in Boudh during their wanderingSarsara and Jagati of Boudh are considered to be the main centres of the Kultas.

Establishment in Orissa


Ex-state of Boudh is regarded as the ancestral home of the KultasTherefromthey migrated and settled in different parts of koshal regionWriting of Cobden Ramsay about the Kultas also substantiates this contentionHe writes that the Kultas worship the goddess "Ramachandi", whose principal shrine is situated at 

Uploading: 1129875 of 1356257 bytes uploaded.

.

The Raja of Boudh gave one family of Dumal and four families of Kultas to the Raja of Patnagarh during the marriage of his daughterDumals and Kultas belong to the agricultural communtityThey played a significant role in agricultural development of Patna KingdomIn other words the Raja of Boudh provides a group of agriculturists who helped to alleviate the agricultural situation and brought food relief to Patnagarh.

Some Kultas might have migrated from the ex-state of Patnagarh to Bargarh -Gaisama area during the last phase of the reign of Raja Ajit Singh of Sambalpurbut it may also be suggested here that some of them migrated to this part much earlierin around the first half of the sixteenth century A.D during the reign of Raja Balaram Dev who constructed a fort in Bargarh and made it for some time his headquartersThis may be substantiated by the following factsThere is a Kulta dominated village namely Kamgaonsituated 13 kmnorth of Bargarh townThis village is a very old one and is said to have been established by the Kultaswhen they migrated to this part of Bargarh from Boudh in around the first part of the sixteenth century A.DIt contains a temple of Ramachandiwhich is held in great veneration by the KultasTheir chief families the Bhois and the Pradhans are its priestsThe temple is maintained by maufi lands in the village.

One Kulta "gauntia" (village headmanof Patnagarh also fled away with his men and propertycrossed the border i.ethe river Ang/Ong and entered into the territory of Sambalpur kingdomThereafterthey marched further and crossed another riverthe Jira and reached Gaisamasituated 13 km south-east of Bargarh and settled thereBargarhalso situated on the bank of the river Jirawas than an important seat of power and one of the eighteen garhas(fortof KoshalIt was a flourishing centre of trade and commerceIt is known from history that these Kultas have been living in large numbers in Bargarh area in the basins of the rivers namely the Mahanadithe Jirathe Ang/Ong and Tel.


Regarding migration of Kultas to GaisamaGaisima we find an interesting narrativeAs per the traditionthere was a "Kulta gauntiafamily in Patnagarh in the reign of Raja Raisingh Dev as mentioned earlierThe surname of this family was SahuThe "gauntiahad two sons named Kuvera Sahu and Amar Sahu and also a beautiful daughterAn influential noble of the royal family of Patnagarh was smitten with surpassing beauty of his only daughter and wanted her handbut the proposal was not readily acceptable to the reigning beauty and her familyApprehending troubleone night the old gauntia left the territory of Patnagarh with his family and belongings loaded in one hundred carts and a thousand cows and bullocksWhen exactly they left is difficult to say due to want of evidenceHoweverthe Sahu family marched relentlessly throughout the whole night and crossed the river Ang/OngReaching the territory of Sambalpur kingdom early in the morningthey heaved a sigh of reliefThe old gauntia stood there and pointing his right hand towards the rising suntook an oath that in future he or his descendant would never cross the river Ang/OngThereafterthey proceeded further northpassed through Barpalicrossed the river Jira and spent the night on the northern bank of the riverAt that timeSambalpur was also passing through a phase of political turmoilRaja Ajit Singh (1725-1766the ruler of Sambalpur was an indolent and weak rulerHe was completely under the evil influence of his Dewan who was virtually ruling over Sambalpur kingdomThe ruler was taking very little interest in the administration of Sambalpur and his authority was grossly misused by the wicked and corrupt Dewan whose integrity was always doubtedFrom thisit can be inferred that the Kultas did not want to proceed further and finally decided to settle down there on the northern bank of the river JiraIn order to justify and legitimize their decision and for the concurrence of their ideas and opinionsprobably the Kultas manufactured a myth which may be narrated in the following mannerAt nightthe old gauntia had a strange dreamA female deity appeared and told him not to proceed furtherShe told the old gauntia to settle down there with the lands as far as his cows and bullocks were then taking restConsequentlya new human settlement started at that placeSince the limits of this settlement were determined by the presence of the cows it was popularly called Gai-sima - Gai means cow and sima refers to boundaryLater onGaisama came to be known as GaisamaThe place Gaisama was named either after the creation of the myth or the myth might have been created so after the name of this place Gaisima/GaisamaSubsequentlyother sections of Kultas probably migrated to Bargarh areaThusit is known from history that the Kultas have been living in large number in Bargarh areasThe mythhoweveris most important one and throws significant light on the socio-economic and political history as well as culture of Kosal region during the eighteenth century AD.

As per the narrativea year-long efforts and struggle of the Kultas brought in dramatic changes in GaisamaThey excavated some thirteen tanks round about their settlementDigging of tanks was obviously meant for conservation of water for multiple purposesbut the Kultas utilized these tanks mainly for agricultural purpose during scanty rainfall and thereby cultivated the fertile lands of Gaisama successfullyThere is no denying that water is a far more important factor than soil to cultivatorsArtificial irrigation is absolutely necessary and is a matter of vital importance when the amount of rainfall is insufficientThe-then British Political Agent of the Feudetary statesCobden Ramsay also writes that the Kultas are excellent cultivatorsvery industrious and are very skillful in irrigationAll these attest the fact that the Kultas had realized the importance of waterIn this contextmention may be made of learned scholar P.K.Singh who has rightly observed that the rise and fall of various civilizations during the past days rested on the proper management and mis-management of the water resourcesThose who had effective control on this precious natural resourceparticularly in the agrarian societies did enjoy considerable socialeconomic and political power.


Later onsome Kultas migrated to Kalahandi from Sambalpur kingdommost probably from Bargarh area near about the year 1867 for agricultural development in KalahandiIn this contextit would not be unwise to mention about the significant contribution of Raja Udit Pratap Deo (1853-1881 ADof Kalahandi for the improvement of agriculture in his stateHe married to Asha Kumari Devithe only issue of Maharaja Narayan Singhthe last ruler of SambalpurShe had taken some Kulta families probably from Bargarh area to Kalahandi near about the year 1867This was a great step for development of agriculture in Kalahandi.

Agricultural development in Kalahandi by the Kultas had negative side tooThe great Kandh rebellion of Kalahandi in 1882 was associated with the KultasThe Kandhs had great grievance against the Kulta chasis or cultivators who received the benevolent patronage of the royal household of Kalahandi.From these it is proved that Kultas as a group is the shining example of dominant agriculturist "jatiin west Orissa.

Kultas: A Glorious Tradition

Kultas belong to a great socio-economic group because Jagati and Sarsara has been a seat of Vaishnavism and Saivism from hoary pastThere is one shrine at Sarsara dedicated to Lord BaidyanathNear the village Jagati at Gandharadi is situated the famous twin temples of Lord Nilamadhab and Lord Siddheswar exactly similar to each other.

The famous twin-temples of Gandharadiotherwise called Hari-Hara temple and the archaeological remains found in its vicinity speak of the past glory of the regionThe significance of the Gandharadi temples lies in the fact that they represent the co-existence of the two major religious faiths of west Orissa during that periodReligious synthesis between Saivism and Vaishnavism achieved a noteworthy success in this place during the eighth-ninth century ADThushistorically speakingKultas have been associated with a glorious religion-cultural tradition although their principal deity is RamachandiIt was the period when Lord Vishnu elicited great reverence like Lord Siva in JagatiThe above analysis suggests that in Jagati a great civilization flourished since at least eighth century AD.


The Kultas have assumed the reputation of very good cultivators ("chasi") in west OrissaIn the pastirrigation was done mostly by tanks called "katamundabandhetcIt is not improper to say that the very existence of villages over a large portion of the area is dependent on the tankswhich have been constructed near themThere is no denying the fact that accumulated agricultural acumen of Kultas over the years appeared to have had significant contribution to the agricultural development of the region wherever they have settled downTheir contribution to the Kosli society has to be recognizedTodayagriculture is the key sector of this region's economy and bulk of its population primarily depend on agriculture for occupation and livelihood.

Surname of Kuilta Caste

There are 120 surnames in Kulta Cast (119 surnames + baba bisa sahe). See the alphabetical list.

Badhei {Bad Paria}, Badhei {Deshi}, Barik {Ganbahalia}, Barik {Gavnia}, Barik {ThukriaBehera {Budha}, Behera {Gandharatia}, Behera {Ghusha}, Behera {SudhaBhoi {Bad}, Bhoi {Jayetkara}, Bhoi {Mad KurkriaBishal {Dahi}, Bishal {Goras}, Bishal {Gupta payen ana }, Bishal {MahiBishi {Bishipalia}, Bishi {SatriaBudhia Dehury {BagGadtia {Barpalia}, Gadtia {Bijepuria}, Gadtia {Guchar SinghiaKhamari {Jadu}, Khamari {Santria}, Khamari {TuriaKulta {Bileigadia}, Kulta {Debendra}, kulta {Kahalia}, kulta {Khura}, kulta {Raigadia } Majhi {Bad}, Majhi {Mutha Maria } Matha Naik {Bana}, Naik {Dhanuka}, Naik {Kamria}, Naik {Kundakhia}, Naik {Mud Katia}, Naik {Sambhari}, Naik {SaniNegi Pradhan: Padhan (a){Turesinghia} (b){Panidia} (cPadhan {AgalpuriaPadhan {AmudiaPadhan {BanjitaliaPadhan {BaragurliaPadhan {BarangpaliaPadhan {BaudiaPadhan {BilasinghiaPadhan {BilasinghiaPadhan {ChakliaPadhan {DhangadiaPadhan {DhangudiaPadhan {GajaratPadhan {GandhardiaPadhan {GudesinghaPadhan {JanakpuriaPadhan {JatesinghiaPadhan {Jatikara (Gajaraj)} Padhan {JhupursinghiaPadhan {KalamatiaPadhan {KatarbagiaPadhan {KhukhuliaPadhan {KirtaniaPadhan {KumelsinghiaPadhan {LandiaPadhan {MatesariaPadhan {RaghunathpuriaPadhan {RampuriaPadhan {RatanpuriaPadhan {RemendiaPadhan {SamasinghiaPadhan {SantriaPadhan {SarsariaPadhan {Sarsaria (san)} Padhan {TankdiaPadhan {TaprangaPadhan {Tato SinghPadhan {ThunthuniaPadhan {ThutrasiaPatra {DeshiPatra {LatasinghiaPatra {RaghunathpaliaRaut {DuanRaut {KshetriaSahu: Sahu {AgalpuriaSahu {AyodhyaSahu {BanjitaliaSahu {BarlasinghiaSahu {BhitiriaSahu {BudhiaSahu {ChakapanjiaSahu {DuanSahu {GhurlipaliaSahu {GulmaliaSahu {HemgiriaSahu {JatikaraSahu {KadobahliaSahu {KamgiaSahu {KumriaSahu {LapangiaSahu {MithilaSahu {Param keriaSahu {PatniaSahu {PipingiaSahu {SadabartiaSahu {SantriaSahu {Sree PuriaSahu {TakriaSahu {TamiaSahu {TaparkaliaSahu {TarijaniaSahu {TasaSahu {TuriaSamal {BanjiSamal {LainSamal {Sanji/swainRaneswar Ramachandi /Baba

Comments